Zoom konferencia – mindent a regisztrációról, beállításokról, használatról
Videokonferenciát rengeteg különféle programmal tudunk indítani, az egyik legismertebb azonban kétségkívül a Zoom. Főleg az utóbbi pár évben vált népszerűvé a pandémia miatt kialakult helyzetben, amikor rengetegen kényszerültek otthoni munkavégzésre.
De hogyan működik pontosan a Zoom? Hogyan kell regisztrálni a használathoz? És pontosan milyen lehetőségeket biztosít a felhasználói számára? Ebben a cikkben részletesen ismertetünk minden tudnivalót. Ha szeretné a Zoomot használni, de nem tudja, mire kell figyelni, ezt a cikket mindenképpen érdemes elolvasni.
Zoom regisztráció
A Zoom regisztrációhoz először is fel kell mennünk a Zoom weboldalára, és itt kell létrehoznunk a saját Zoom fiókunkat.
Zoom regisztráció lépései:
- A weboldalon a Sign up, it’s free feliratra kattintva tudjuk megkezdeni a regisztrációt. A felugró ablakban meg kell adnunk a születési dátumunkat. Erre azért szükséges, mert 16 éves kor alatt a Zoom használata nem ajánlott.
- Adja meg az e-mail címét, amellyel használni szeretné majd a Zoom-ot. Lehetőség van a Facebook-fiókkal való regisztrációra is.
- A megszokott módon a megadott e-mail címre érkezni fog egy aktiváló linket tartalmazó válasz e-mail. A levélben a linkre kattintva tudjuk folytatni a regisztrációs folyamatot.
- A vezeték- és keresztnév megadása mellett létre kell hozni egy legalább 8 karakterből álló jelszót. A jelszónak tartalmaznia kell kis- és nagybetűt, illetve legalább egy számot. Ha ez megvan, a Continue gombra kattintva el is készül Zoom fiókja.
Regisztráció nélkül is használható a Zoom?
A Zoom regisztráció nélkül is használható, és a számítógépre vagy egyéb eszközre letölteni sem kötelező, hiszen böngészőből is használható az alkalmazás.
Regisztráció nélkül azonban saját megbeszélés indítására nincs lehetőség. Ebben a formában csak csatlakozni lehet egy másik fél által létrehozott meetingre. Emellett pedig azok a résztvevők, akik regisztráció nélkül csatlakoznak, nem tudnak használni minden funkciót, amit a Zoom lehetővé tesz.
Mennyibe kerül a Zoom?
A Zoom alapvetően egy ingyenes program, de természetesen vannak különféle előfizetési csomagok is, amelyek lényegesen több lehetőséget biztosítanak.
Az ingyenes verzióval maximum 100 fős meeting létrehozására van lehetőség, illetve 40 perc a maximális hossz egy megbeszélés esetén.
A Zoom Pro esetén 30 óra egy megbeszélés max. hossza, és szintén 100 fő tud részt venni a hívásban. Ez a csomag 15 eurós havi áron vásárolható meg.
A Zoom Business 20 euróba kerül havonta, 300 fő tud csatlakozni egy megbeszélésre, és itt megjelenik egy extra funkció is. A beszélgetés teljes hanganyaga automatikusan rögzítésre kerül, így letölthető és vissza lehet hallgatni azt.
A Zoom Enterprise szintén 20 eurós áron kapható, itt 500 a maximális létszám, és korlátlan felhő tárhely tartozik hozzá. Természetesen itt is rögzíteni lehet a megbeszélést, így később visszahallgatható. Ez a csomag főleg multinacionális cégek számára lehet jó választás.
Hogyan lehet letölteni a Zoom alkalmazást?
Zoom letöltése és telepítése
Ha szeretné letölteni a Zoom alkalmazást a számítógépre, akkor a Zoom Download Center-ből tudja ezt megtenni.
Az oldalon ki kell választani, hogy milyen platformra szeretnénk letölteni az alkalmazást. Ha számítógére akarja telepíteni a Zoom-ot, akkor kattintson a Zoom Desktop Client gombra.
Lehetőség van Microsoft Outlook illetve IBM Notes plug-in letöltésére is.
Okostelefonokra is le lehet tölteni a Zoom-ot?
Természetesen iOS és Android rendszerre is letölthető a Zoom program. A weboldalon találunk egy-egy gombot, amely átirányít minket az App Store-ba illetve a Google Play Áruházba.
Most pedig térjünk rá, hogyan lehet használni a Zoom-ot.
Zoom használata
A Zoom tehát lehetőséget biztosít a felhasználók számára, hogy létrehozzanak beszélgetéseket, illetve arra is, hogy egy más által indított meetingbe csatlakozzanak.
A két felhasználási mód között azonban vannak különbségek, így ezeket most külön-külön, lépésenként bemutatjuk.
Ha saját Zoom meeting indítása a cél
Amennyiben rendelkezünk Zoom regisztrációval, akkor van lehetőségünk saját Zoom meeting indítására, amelyre akár 100 főt is meghívhatunk.
Az alkalmazás elindítása után megjelenik egy kezelőfelület, ahol ki tudjuk választani, pontosan milyen megbeszélést akarunk indítani.
- Van lehetőség arra, hogy azonnali megbeszélést indítsunk, ez esetben a New Meeting gombra kattintva tudjuk létrehozni a meetinget.
- Ha időzítve, egy később időpontra akarunk megbeszélést létrehozni, akkor a Schedule gombra kell kattintani.
1. Azonnali Zoom meeting
Ha azonnali meeting létrehozása a cél, akkor az említett gombra kattintva felugrik egy ablak, ahol be tudjuk állítani a megbeszélés indítása előtt a lehetőségeket.
Felül az értekezlet nevét kell megadni. Ezután a Security résznél kell megadni egy jelszót. Ez azért szükséges, hogy csak azok tudjanak csatlakozni a meetinghez, akik rendelkeznek az ahhoz tartozó linkkel, illetve jelszóval.
Itt még be lehet állítani egy úgynevezett Waiting Room-ot, amely tulajdonképpen egy előszoba a csatlakozni kívánók számára, hogy ne egyből a beszélgetésbe lépjenek be. Ez igen hasznos, hiszen a becsatlakozás előtt mindenkinek lehetősége lesz beállítani a kameráját, mikrofont, stb.
A Video résznél azt lehet beállítani, hogy a beszélgetésben résztvevők (Participants), vagy a meetinget létrehozó személy (Host) kapcsolhassa-e be az egyes felhasználók kamerájának képét.
Az Advanced Options menüpontban az alábbi lehetőségeket lehet beállítani:
- Engedélyezzük, hogy a résztvevők bármikor csatlakozzanak
- A résztvevők mikrofonját némítsa el a program a csatlakozáskor
- A számítógépre automatikusan rögzítse a program a megbeszélést
- Engedélyezzük, vagy nem egyes országokból a belépést
2. Későbbi időpontra létrehozott Zoom meeting
Ez a lehetőség lényegében nem sokban különbözik az előbb leírtaktól. Van azonban pár egyéb beállítás, amit időzített meeting esetén kell alkalmazni.
A megbeszélés neve mellett itt meg kell adni a kezdési dátumot és időpontot, illetve azt is be lehet állítani, hogy milyen hosszúságú lesz a megbeszélés.
Ezenkívül pedig a Calendar résznél be lehet jelölni, hogy milyen naptárbővítménybe (Outlook, Google Calendar, stb.) mentse el a program az általunk létrehozott meetinget. Ha a beállítások megfelelőek, a Save gomb megnyomásával tudjuk elmenteni a meetinget.
Ezek után ez megjelenik a program felső sorában a Meetings menüpont alatt, és a Start gombra kattintva csatlakozni is lehet a beszélgetéshez.
Csatlakozás egy Zoom megbeszéléshez
Ha egy másik fél által indított megbeszéléshez akarunk csatlakozni, akkor annak két különböző módja létezik.
1. Ha rendelkezünk asztali alkalmazással
Ebben az esetben az e-mailben lévő linkre kattintva felugrik egy ablak, amely a Zoom alkalmazásba fog minket irányítani, és ott a Meetings fülön belül tudunk csatlakozni.
2. Böngészőből való csatlakozás
Ebben az esetben a felugró ablakon a Mégse gombra kell kattintani a link megnyitása után. Válasszuk ki a Join From Your Browser opciót , majd engedélyezzük a kamera és a mikrofon használatát.
Ezután be kell írni a nevünket és a Join gombra kattintva már bent is vagyunk a megbeszélésben.
A legfontosabb Zoom funkciók
A megbeszélés során a Zoom lehetőséget biztosít különféle funkciók használatára. Ebben a részben ezeket fogjuk röviden bemutatni, hiszen ezekre a program használata során rendszeresen szükségünk lehet.
1. Mikrofon és kamera kikapcsolása
A megbeszélés közben a bal alsó sarokban található egy mikrofon és egy kamera ikon. Ezekre kattintva lehet be-, illetve kikapcsolni ezeket. Ha egy piros vonallal át van húzva, az azt jelenti, hogy éppen nem működik az adott funkció.
Egy megbeszélés közben többször is előfordulhat, hogy valamilyen oknál fogva szükség lehet a némításra, vagy a video kikapcsolására. Ezt akárhányszor meg lehet tenni.
Fontos, hogy ha több mikrofon, vagy kamera is csatlakoztatva van, akkor választhatunk, melyiket használjuk. Ehhez a mikrofon mellett a jobb felső sarokban található nyílra kell kattintani, és ott kiválasztani az használni kívánt eszközt.
2. Saját képernyő megosztása
A saját képernyő megosztása is hasonlóan működik. Szintén az alsó menüsor közepén található Share Screen gombra kattintva lehet megosztani a képernyőt.
Erre a gombra kattintva fel fog ugrani egy ablak, ahonnan ki lehet választani, hogy melyik képernyőt szeretnénk megosztani. Arra is van lehetőség persze, hogy a teljes képernyőt megosszuk (Screen), de ez nem minden esetben jó megoldás. Lehetnek ugyanis olyan weboldalak és programok is megnyitva, amelyeket nem akarunk másoknak is megmutatni.
Az Advanced fülön több mód közül is választhatunk, mint például a teljes képernyő egy részének a mutatása, vagy akár egy másik webkamera képét is mutatni tudjuk. Ugyancsak itt kell beállítani, ha a hangot is szeretnénk megosztani. Ehhez a bal alsó sarokban a Share Sound opciót is be kell jelölni.
3. Zoom háttér beállítása
Erre a funkcióra csak az asztali alkalmazás használata során van lehetőségünk.
A Setting fülre kattintva válasszuk a Background & Filters lehetőséget.
Itt különféle virtuális háttér beállítására van lehetőségünk, de akár különféle maszkokat is elhelyezhetünk az arcunkon, bár ez inkább csak baráti beszélgetések esetén lehet hasznos funkció.
Kinek lehet jó választás a Zoom?
A Zoom használata tulajdonképpen rendkívül egyszerű, így nem meglepő, hogy az utóbbi években ekkora népszerűségnek örvend.
Aki rövid, nagy létszámú megbeszéléseket akar tartani, az akár az ingyenes verzióval is sok mindent meg tud oldani. A Zoom rendelkezik minden olyan beépített funkcióval, amivel egy online kommunikációra tervezett programnak rendelkeznie kell.
Egyedül a 40 perces időlimit lehet egyes esetekben hátrány, ez azonban egy előfizetéssel kiküszöbölhető. Akár személyes beszélgetések, akár multinacionális cégek által rendezett konferenciák megrendezésére is megfelelő választás, így lényegében az egyik legsokoldalúbb videokonferencia szoftver.